Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Guy Jong - WaarBenJij.nu Sigiriya - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Guy Jong - WaarBenJij.nu

Sigiriya

Blijf op de hoogte en volg Guy

07 Februari 2016 | Sri Lanka, Sigiriya

We zijn weer onderweg naar Sigirya met de bus. Waar we 3 nachten blijven. Korte rit van +- 2 uur om ons te melden bij Jaana Guesthouse. Ongeveer 2 km buiten Sigirya. Na een vlotte rit kwamen we hieraan en zoals alle vorige keren zag dit er weer perfect uit. We zijn diezelfde middag lekker een stuk gaan lopen om de buurt te verkennen. Na wat verkeerde weggetjes kwamen we uiteindelijk aan in Sigirya. Uiteindelijk niet meer dan een weg met restaurantjes en guesthouses voor de welbekende Lions rock. Na een paar uurtjes rondlopen lekker weer terug gelopen en wachten op onze maaltijd. Wij zoeken guesthouses uit waar de eigenaren zelf koken. Dit omdat het 9/10 keer super lekker is en meestal ook verrassend. Deze avond een rijst en curry. En wat voor 1. We kwamen er ook achter dat de eigenaar een chefkok is in een groot hotel in de buurt. Dat beloofd wat. Daarnaast is deze familie zeer behulpzaam en echt super vriendelijk. De kinderen van het echtpaar lieten ons wat magictricks zien.

Dag 2. We hebben fietsen gehuurd bij de zus van de eigenaar. We hadden gelezen dat de natuur rond Sigiriya heel mooi is en dat goed toegankelijk is met de fiets. Na ruim een uur fietsen door de jungle komen we uiteindelijk uit bij een soort lodge midden in de rimboe. Bij een waterval. Dit blijkt tevens ook het einde van deze weg. We moest omkeren en weer terug naar waar we vandaan kwamen. Op de wegen rond Sigiriya worden regelmatig wilde olifanten gespot, met name aan het begin van de ochtend en 's Avonds. Helaas geen olifanten gezien, wel meerdere waarschuwingsborden met 'be carefull Wild elephants'. We moesten alleen bijtijds terug zijn om de rots Pidurangala te beklimmen om eenmaal aangekomen op de top een zonsondergang te zien met op de achtergrond de welbekende lion rock. Een leuke klim van een half uur om daarna boven op de berg te staan. Super mooi en iets om niet meer te vergeten. Het was nog behoorlijk warm opweg naar boven, daarnaast hebben we het laatste stuk echt moeten klimmen, klauteren en ons door smalle spleten moeten wringen. De avondmaaltijd was echt super. 4 gangen bereid zoals in een sterrenrestaurants. Wat was dit lekker en super aardig van de eigenaar. Het beklimmen van de rots en het avondeten hebben we samen met onze nieuwe buurvrouw in het guesthouse gedaan (een Amerikaanse). Ook nu hadden we voor en na het eten gezellig contact met de familie van de eigenaar.

Dag 3.
Dambulla.
Vandaag gingen we naar Dambulla. Hier om de cave tempels te bekijken. Dambulla zelf is maar een vieze stad. De tempels zijn weer een redelijke klim, zeker met de vermoeidheid van gisteren in de benen. Toen we de trappen hadden beklommen zagen we Mooie muurschilderingen en Boeda's in grotten. Daarna weer lekker op tijd terug om heerlijk met een kop thee te relaxen en wachten op onze maaltijd. Morgen vertrekken we naar Kandy.

• 08 Februari 2016 - 10:40

Erik: