Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Guy Jong - WaarBenJij.nu Anuradhapura - Reisverslag uit Anuradhapura, Sri Lanka van Guy Jong - WaarBenJij.nu

Anuradhapura

Door: Guy en ximena

Blijf op de hoogte en volg Guy

01 Februari 2016 | Sri Lanka, Anuradhapura

01/02 Vroeg op, vandaag staat onze busreis op de planning naar Anuradhapura. Dus op naar het busstation, voor het eerst met een tuktuk. Hier aangekomen hadden we al snel onze bus. Eerst moesten we naar Kurunegale. Dit was een rit van ongeveer 2 uur. Gelukkig zaten we in een kleine bus met airco. Daar aangekomen gelijk overstappen op de bus naar Anuradhapura. Dit keer wel een grote bus. Zo 1 die je in reisprogrammas ziet vol met kleuren, geuren (van de verkopers die bij elke stop bij een groot busstation naar binnen kwamen om iets te verkopen) en heel veel mensen. In volle vaart naar Anuradhapura. En we bedoelen ook echt met volle vaart en met een hoop getoeter. Maar 3 uur later en 750 roepie armer waren we er. De natuur is hier totaal anders dan in Negombo, veel groener. Snel een tuktuk aangehouden en op naar onze guesthouse. Andorra toerist resthouse. Met een prachtig uitzicht op de rijstvelden.

Ff opfrissen en door naar Mihentale, 13 km verder. En ook nu namen we weer de bus.

Mihintale is een berg net buiten Anuradhapura. Het is de geboorteplaats van het Boeddhisme in Sri Lanka en daarmee een belangrijk bedevaartsoord. Er zijn een aantal religieuze monumenten en gebouwen, waaronder de grote Aradhana Gala rots en de Maha Saya stoepa. Vanaf de Aradhana Gala rots heb je een prachtig uitzicht over het landschap rond Mihintale.
Om hier bovenaan te komen moet je welgeteld 1843 treden naar boven. En de laatste verplicht op blote voeten. Maar als je er eenmaal bent zie je wel wat Sri Lanka inhoud. En dat beloofd nog wat voor de komende weken. Terug gekomen en uitbuikend van een heerlijke maaltijd door de eigenaar gemaakt kijken we uit naar morgen. Dan gaan we Anuradhapura ontdekken.